Mien olde laand is een eigen tekst op een bestaande country and western melodie. Mijn opoe (ootie) van vader’s’ kant, was een eenvoudige Drentse vrouw die al in haar jeugd geleerd had dat er rangen en standen zijn.
Otie behoorde tot de stand van de veen-
‘t Is de Boer. De melodie van dit nummer is geschreven door Henk Bemboom, de in Drenthe geboren en getogen muzikale duizendpoot die ook verschillende liedjes van Ede Staal arrangeerde en muzikaal omlijstte.
Henk leverde mij er ook alvast de tekst voor het refein bij. Zelf schreef ik de coupletten, vanuit de gedachte dat de boeren in Drenthe eeuwenlang de belangrijkste dragers van onze regionale economie zijn geweest. Door mechanisatie en schaalvergroting kwamen velen van hen in de na-
Nog een liedje met een nostalgische ondertoon. Drenthe 1910. De muziek is van Leslie Laverman, de componist-
Leslie gaf mij deze melodie en toen ik het nummer hoorde kwam er een herinnering in mij op die mij vrijwel meteen een tekst opleverde.
Tijdens een meerdaags Intercultureel muziekfestival dat in 1998 in Assen werd gehouden mocht ik een paar liedjes zingen met het Molukse-
Het koor zong enkele Molukse traditionals die verweven waren met lnkele Drentstalige liedjes van mijzelf. De Molukse musicus en koorleider Lody Saya had de arrangementen gemaakt.
Het optreden werd begeleid door een Molukse muziekgroep die onder meer inheemse Molukse trommels gebruikte. Het interculturele nummer werd ook opgenomen in de studio van Radio Drenthe en verscheen in 1998 op de verzamel-
Aoldert en Geesie. Opnieuw een nummer over het Drenthe van weleer. De melodie en het arrangement zijn van Henk Bemboom. Ik heb er een tekst op geschreven die recht uit mijn hart kwam. Het lied gaat over mijn overgroot-
Licht en Gries is een poetisch nummer. De muziek is van de Groningse zanger-
'Weegeliedtien' is een door Henk Bemboom op muziek gezet gedicht van de Drentse schilder-
Het gedicht werd in 1948 gepubliceerd in de Drentstalige bundel 't Diggelhoes van Roessingh.
Dit nummer staat op mijn cd ‘Ab Drijver’.
In de beginjaren van Radio Drenthe vroeg programmamaker Albert Haar mij een tekst te schrijven op een bestaande country-
Het medium 'radio' was in de jaren vijftig van de vorige eeuw zeer populair. Totdat de tv de leidende positie van de radio bijna volledig overnam.
Met de komst van Radio Drenthe (toen nog zonder tv-
Dat feit wordt in dit nummer bezongen. Luuster naor de radio. Tekst: Ab Drijver. Muziek: Clark-
Het nummer 'In 't duuster' is in 1988 geschreven en gecomponeerd door Frans Westenbrink uit De Kiel bij Schoonoord. Deze voormalige toonaangevende vakbondsbestuurder heeft in zijn vrije tijd vele liedjes, gedichten en verhalen geschreven in zijn moedertaal het Drents. Ook publiceerde hij boeken en ander werk in de Nederlandse taal. In 't duuster is een van de meesterwerkjes van Frans. In 1989 maakte studio-
Een liedje van de cd uit 1990. Ik schreef de tekst voor mijn toen bejaarde vader op een melodie van de Drentse componist-
Wellicht is de situatie herkenbaar voor mensen die, als kind en als tiener, hun gevoelens willen/wilden delen met een vader of een moeder, maar die geen kans kregen op werkelijk intermenselijk contact.
In dit geval speelt de oud-
‘Wat niet weet, dat niet deert’, ‘horen zien en zwijgen’ en ‘wat goed is dat moej maor mooi zo laoten’.
‘De Helterbult’. Dat is de titel van een Drentstalig gedicht van de noordelijke onderwijzeres, schrijfster en dichteres Grietje Clewits. (September 1883-
Grietje Clewits beschrijft in dit gedicht hoe een moeder haar bange kind in slaap probeert te sussen terwijl het stormt en er heksen dansen rondom De Helterbult, een heuvelachtig en ruig landschap achter hun eenvoudige huisje. Het kindje valt na een tijdje gerustgesteld in slaap maar de moeder is doodsbang voor de zang van de heksen die zij in het geluid van de storm meent te herkennen. Zij weet zeker dat zij voor de rest van haar leven blind zal zijn als de heksen haar een klap in haar gezicht zouden geven met hun 'tipdoeken'. Zij waagt het dan ook niet om naar buiten te gaan of om zelfs maar heel even uit het raam te kijken. Eeuwenoude magie uit een tijd waarin de dichteres zelf nog kind was en waarin vele eenvoudige mensen in haar omgeving nog geloofden aan heksen, spoken, dwaallichten, witte wieven en weerwolven.De elpee (uirgebracht en gedistribueerd door platenmaatschappij Dureco) bevat dertien unieke streektaalliedjes op gedichten en liedteksten van onder andere Marga Kool, Hans Heyting, Jannie Boerema, Chris Ridenberg, Roel Reijntjes, John Kruse, Luuk Oostra en Ab Drijver. De opnames voor de elpee werden gemaakt door Groningse en Drentse studiomuzikanten en artiesten onder wie Adolf van Eerden (drums), Klaas Wolf (solo-